Top
GP Økonomi / Christines hilsen  / Tidenes mulighet for bransjen

Tidenes mulighet for bransjen

Lær deg å kjenne kundene og ta ledelse på alvor. Det er noen av rådene Inger Smågård gir når hun hevder tiden er inne for å ta grep.

28.11.19

Skrevet av  Christine Lundberg Larsen

Del

Christine Lundberg Larsen, Inger Smågård og Peer Veiby på konferansen Fremtidens økonomi og regnskap.

Denne uken fikk jeg innlede konferansen Fremtidens regnskap og økonomi med å se på de store linjene for bransjen fremover. Mye kommer til å handle om hvordan vi vil bruke vår fagkompetanse fremover. Både i omstillingen til en grønn økonomi og i den digitale hverdagen. 

Vi ser en økt differensiering og bredde i tjenestespekter – som utnytter eksisterende kompetanse og bygger videre på den nærheten bransjen har til kundene.

En som har god erfaring med økt kundeorientering er Inger Smågård, daglig leder i Hegra Regnskap. Fra scenen fortalte hun hvordan Hegra jobber med sine kunder som gjør at de lykkes. Med sin erfaring og fartstid er Inger en inspirasjon for mange.

I pausen fikk vi litt tid sammen, hvor hun delte tanker som kan være verdifulle for flere medlemmer:

Tidenes mulighet for bransjen til å bli mer lønnsom

Smågård mener at vi med automatiseringen har mulighet til å endre prismodellene; ikke fordi det skal bli dyrere for kunden, men for at vi kan gi kundene en merverdi. At vi gjør dem mer lønnsomme vil gjøre oss mer lønnsomme, og vi må bruke prising og prismodeller på en annen måte enn vi har gjort hittil.

– Vi bidrar med høyverdige tjenester innimellom regnskap. Det handler om rådgivning – om å være med på strategisk utvikling, som for eksempel innovasjonsprosjekt eller forretningsplanlegging i endringer. Dette er tjenester vi kan ta bedre betalt for enn regnskap og rapportering. En del er nok der i dag, og det blir stadig flere.

– Å kunne gi merverdi krever kunnskap og kompetanse, men først og fremst må vi ta av håndbrekket, for vi kjører litt med bremsene på. Vi må gå fra en «null feil»-kultur over i en innovasjonskultur. Vi må være litt mindre opphengt i at alt skal være helt riktig. Så må vi øve og trene, og få ny kunnskap om hver enkelt kunde, inkludert bransjekunnskap.

Vær ute hos kunden!

Inger har entreprenører som kunder, og synes det er en kjempespennende bransje å jobbe med. Det at hun jobber sammen med dem, hos dem, gjør at hun har lært veldig mye om bransjen som hun ikke ville lært om hun hadde sittet på kontoret.

For kunden betyr det at regnskapsføreren er tilgjengelig for dem, og kun for dem – om det er en eller to dager i uken eller en dag i måneden. – Det at vi er tilgjengelig for kundene gjør at de lettere kan stille spørsmål. Det er hele tiden diskusjoner og spørsmål som omhandler driften.

Oppretter eget HR-team

Hegra oppretter nå eget HR-team, og to tar for tiden sertifisering hos Regnskap Norge. De ser at mange kunder strever. Daglig leder har hender og hode fullt hele dagen med andre ting, og det som handler om personalarbeid blir ofte brannslukking.

Hegra Regnskap ønsker å være med og bistå kundene helt fra de ansetter folk. Når en nyansatt er på plass må han eller hun gjerne klare seg selv. Daglig leder har ofte verken tid eller kompetanse til å onboarde dem. Dette må settes i system, og personalarbeidet må løftes på et høyere nivå. Det ser Inger at det er et stort behov for.

– Det er naturlig at regnskapsbransjen tar HR-rollen, fordi vi allerede tar en del innenfor dette feltet i dag. Vi svarer på veldig mange spørsmål som gjelder menneskene i bedriftene.

Alt handler om ledelse

Det er et kjennetegn i vår bransje at vi sjelden har tid til å ta innover oss endringer. Vi er så travle med å jobbe for å levere til kundene – for å få penger inn og kunne betale lønn til de ansatte. I dette valget taper alltid lederen. Dette har Inger erfart selv.

Alt handler om ledelse, og som leder trenger du tid til å kunne bedrive nettopp det. Nå er Inger leder på heltid. At vi må sette av tid til ledelse er noe hun har hørt på kurs og seminar i tredve år.

– I min hverdag betyr det at jeg har mulighet til å løfte blikket, se fremover, få input på det som vil skje fremover og retningen. Det betyr at jeg kan være en bedre leder for hver enkelt medarbeider. I skiftet vi er i nå utgjør tjue medarbeidere tjue forskjellige personer som forholder seg ulikt til de endringene som skjer, og som trenger støtte og coaching på veien. Det handler både om å legge strategi fremover og å få folket med.

Automatisering og kunstig intelligens er verktøy. Verktøy har vi hatt og det kommer vi fortsatt til å ha i fremtiden, vi må bare flytte fokuset. Verktøyene må fungere og gi oss gode grunnlag for at vi skal kunne gjøre en enda bedre jobb for kundene våre.

Tusen takk for gode refleksjoner og deling, Inger!

Det er nok mange som kjenner på utfordringen med å få tid til å få overblikket som må til for å kunne se hvor man skal. Ta deg tid! Det er en investering som gir retning og mening til alle små og store oppgaver, og ikke minst til alle menneskene i bedriften.  

Hilsen

Christine