Top
GP Økonomi / Christines hilsen  / God kompetanse + god dialog = god rådgiver

God kompetanse + god dialog = god rådgiver

Regnskapsførerens viktige rolle, og hvordan Regnskap Norge bistår deg.

03.04.20

Skrevet av  Christine Lundberg Larsen, Regnskap Norge

Del

Cecilie Nilsen er en av de nysertifiserte rådgiverne.

At Finansminister Jan Tore Sanner trakk frem betydningen av vår rolle under gjennomgangen av kompensasjonsordningen er en viktig anerkjennelse for regnskapsbransjen. At utgifter til regnskapsfører er på listen over kostnader som vil bli kompensert, er et klapp på skulderen til alle dere som jobber alt dere kan for hjelpe kundene for tiden.

Kundene deres, norsk næringsliv, trenger akutt bistand, og regnskapsførerne gjør en formidabel jobb som næringslivets helsearbeidere. Bransjens inntektsgrunnlag står og faller på kundene. Den hjelpen vi kan gi er en god investering i egen fremtid.

Statsministeren og justisministeren har bedt de delene av næringslivet som kan holde hjulene i gang om å gjøre det. Regnskapsbransjen er en utrolig viktig partner og hjelper i disse vanskelige tidene, og kundene trenger råd om mye.

Vi ruster deg

Vi jobber for å løfte regnskapsførerens rolle – for næringslivet og for myndighetene, og ser at bransjens bidrag til samfunnet og næringslivet blir tydeligere, og at innspillene til myndighetene blir lyttet til. Posisjonering og påvirkning er et langsiktig arbeid, og mange vil bli hørt.

At vi allerede har en godt etablert dialog med myndighetene er vi takknemlige for. I forbindelse med kompensasjonsordningen har vi fått gjennomslag for at bekreftelse fra regnskapsfører likestilles med bekreftelse fra revisor.

Vi tilgjengeliggjør nødvendig informasjon på nettsidene våre for å avhjelpe deg i din hverdag, og oppdaterer deg på endringer og hva som gjelder. Ansatte i Regnskap Norge jobber tidlig og sent for at all informasjon skal være oppdatert og i henhold til de hyppige endringene. Fagsupport og medlemssenteret besvarer en rekke henvendelser daglig.

Takk for alle innspill dere kommer med om hva dere trenger, og gode tilbakemeldinger på det vi gjør. Det betyr mye for alle ansatte!

Vi utvikler og produserer kurs og programmer, som skal styrke kompetansen din ytterligere. Kompetansen til deg som regnskapsfører har høy verdi hos kundene. En god investering er å tilegne seg tidsriktig kunnskap som leverer verdi til kundene og styrker din rolle som rådgiver.


Ansatte i Regnskap Norge under fellesmøte

Ha dialog med kundene

God kommunikasjon med og informasjon til kundene dine har aldri vært viktigere.

Ta kontakt med kundene dine. Helst på telefon, dersom du har kapasitet. Hvordan er situasjonen for dem? Hvilke bekymringer har de? Hva kan du bistå med?

Koronakrisen har satt mange i en situasjon hvor frustrasjon og følelsen av hjelpeløshet preger den nye hverdagen. Vis forståelse, og vær den trygge støttespilleren, selv om du selv kjenner på den samme frustrasjonen.

De som står igjen etter krisen danner kundegrunnlaget ditt videre.

Rådgiverprogrammets først kull

Rådgiverprogrammets først kull

De første rådgiverne er sertifisert

Å bli trygg i kommunikasjonen med kundene, er noe av det de nysertifiserte rådgiverne har jobbet med i løpet av Rådgiverprogrammet. Regnskap Norges aller første nettbaserte sertifisering ble gjennomført 20. mars. Eksamen gjennom videomøter fungerte veldig bra og tilbakemeldingene fra deltakerne er udelt positive. 19 deltakere bestod og kan kalle seg «Sertifisert rådgiver» med kvalitetsstempel fra Regnskap Norge.

Påmeldingen til høstens Rådgiverprogram, er åpen og starter 15. september.

Vi gratulerer de sertifiserte rådgiverne, og ser frem til å starte opp med nye kull til høsten!

Hilsen
Christine