Top
GP Økonomi / Bransjeaktuelt  / – Regnskapsføreren gjør det lett å drive virksomhet

– Regnskapsføreren gjør det lett å drive virksomhet

Turistnæringen kjenner godt på konsekvensene av koronautbruddet. Når krisen inntreffer er det godt å ha en regnskapsfører som gir gode råd og gjør det enklere å drive bedrift.

15.04.20

Skrevet av  Lene N. Sundalskleiv, Regnskap Norge

Del

Jon Haukåssveen og Tone M. Haukåssveen driver Telemark Opplevelser sammen. Jon forteller at de får mange gode råd av regnskapsføreren som gjør det lett å drive bedrift.

Turistnæringen dras ofte frem som en av næringene som rammes hardt av koronautbruddet. Jon Haukåssveen, som driver Telemark Opplevelser sammen med sin bedre halvdel, kjenner godt på konsekvensene av viruset.

– I dag er det ingen virksomhet og vi har måttet permittere oss. Vi var egentlig fullbooket i hele mars, men samtlige bookinger ble kansellert over natten. Hele bunnen vår falt ut.

Jon, som er tindevegleder og har drevet med føringsturer i over 20 år, synes det mest utfordrende akkurat nå er omsetningen og usikkerheten. 

– Vi har null omsetning akkurat nå. I tillegg er usikkerheten vi opplever vanskelig. Vi aner ikke hvor lenge dette vil vare. Vi vet ingenting. Dette er en usikker situasjon for hele Norge.

Gode tips fra regnskapsføreren

Til tross ser Jon noen lyspunkter i den utfordrende situasjonen.

– Heldigvis styrer vi etter likviditetsprinsippet, og det er vi glade for nå. Så vi skal nok klare oss gjennom denne tiden ganske lenge – hvis vi får redningspakkene som er lovet. Men hvis de ikke kommer så sliter vi.

Telemark Opplevelser styrer etter hvor mye penger de har på bok. Dette er ett av mange tips som regnskapsføreren har gitt opp igjennom årene, og som de er takknemlige for i disse tider.

– Bedriften vår er sesongbasert. Regnskapsføreren vår rådet oss derfor til å styre etter likviditetsprinsippet. Det betyr at vi betaler skatt og arbeidsgiveravgift tilsvarende full lønn hver måned, selv om vi ikke tar ut full lønn i stille måneder som desember og januar. Det er vi glade for nå, fordi det betyr at vi kan permitteres og ta ut sykemelding, forteller han.

Regnskapsføreren gjør det lett å drive virksomhet

Jon forteller at han fikk mye god hjelp til permitteringsprosessen når koronakrisen inntraff. Telemark Opplevelser er kunde av Vekstra Tinn og den glade turgåeren og -føreren legger til at de får mange gode råd av regnskapsføreren som gjør det lett å drive bedrift.

Stephanie Tøgard, som er regnskapsfører i Vekstra Tinn og hovedregnskapsføreren til Telemark Opplevelser, forteller at regnskapsføreren er en rådgiver for kundene.

– I det siste gir vi mange råd om økonomi og permittering. Vi hjelper også kundene med å fylle ut diverse søknader og bistår med regnskapsmateriell. Før var vi et kontrollorgan for bedriftene, nå er vi mer en rådgiver, sier hun.

Større nærhet til kundene

Kristoffer Tøgard jobber også som regnskapsfører i Vekstra Tinn. Søskenparet er enige om at koronautbruddet er utfordrende, men de ser også en positiv utvikling.

– Vi har i denne perioden fått større en nærhet til kundene. Det kommer av at vi har hjulpet dem med andre ting enn de dagligdagse tingene. Det virker som at folk virkelig ser verdien i å ha en regnskapsfører, og at de forstår at regnskapsførerens rolle handler om mer enn å punche bilag, sier Kristoffer.

– Som regnskapsfører tar vi også på oss en slags psykologrolle. Noen kunder trenger bare en bekreftende kommentar om at «dette kommer til å gå bra», «dette skal vi skal ordne» eller «vi er på saken». Bedriftene har behov for å føle at de blir ivaretatt, sett og hørt, legger han til.

Kontakt regnskapsføreren og kommuniser med hverandre

De to regnskapsførerne fra Rjukan har lært mye av koronasituasjonen, og mener den viktigste lærdommen er å gi råd til kundene og være tilstede i en utfordrende situasjon. Stephanie og Kristoffer deler gjerne flere tips med «bedriftsnorge».

– Jeg oppfordrer alle virksomheter til å ta kontakt med regnskapsføreren sin. Vår kunnskap om denne situasjonen har utviklet seg enormt disse ukene, og vi kan bistå med råd og kompetanse, sier Kristoffer.

– Kontakt leverandørene dine, og ikke være redd for å ringe til banken. Hele Norge sitter i samme båt, og da må vi kunne kommunisere med hverandre. Dette er en ekkel situasjon for alle, men vi skal komme igjennom dette sammen, avslutter Stephanie.