GP Økonomi / Christines hilsen  / Generalforsamling, påvirkningsarbeid og Peer i podcast

Generalforsamling, påvirkningsarbeid og Peer i podcast

Tilbakemeldingene viser at vi når frem.

12.06.20

Skrevet av  Christine Lundberg Larsen, Regnskap Norge

Gjenvalgt styreleder i Regnskap Norge, Peer Veiby, og administrerende direktør, Christine Lundberg Larsen.

Denne uken gjennomførte vi en heldigital generalforsamling. Selv om vi gjerne skulle møtt alle på ordentlig, fungerte en heldigital variant av generalforsamlingen godt. Vi opplevde å ha god dialog med deltakere som ønsket å ytre seg, og at vekslingen mellom møterom og studio fungerte bra.

I sitt innlegg trakk skattedirektør Hans Christian Holte frem betydningen av bransjens rolle og at tilbakemeldingene og innspillene de får fra oss blir lyttet til. Han omtalte oss som en saklig, konstruktiv og positiv samarbeidspartner på jakt etter løsninger. Det setter vi veldig pris på!

Også direktøren for markedstilsyn i Finanstilsynet, Anne Merethe Bellamy, trakk frem betydningen av regnskapsførerens rolle, og sa at særlig nå i krisetid – for tusenvis av bedrifter – har regnskapsførerne vist hvor viktige de er for norsk næringsliv og for å holde hjulene i gang.

Valg av nytt styre

Under generalforsamlingen ble Peer Veiby gjenvalgt som styreleder. Ny nestleder er Roar Voll fra Sum Regnskap. Gratulerer så mye – jeg ser frem til å samarbeide med dere!

Vi slår et slag for Altinn

Korona-situasjonen har preget mesteparten av det næringspolitiske arbeidet vårt de siste månedene. Det betyr ikke at verden står stille på andre områder.

Med inngangsbilletten å være den klart største brukergruppen av Altinn (regnskapsbransjen), hadde vi forrige uke et videomøte med statssekretær Paul Chaffey for å gi innspill til utviklingen av Altinn etter overføringen til digitaliseringsdirektoratet.

To viktige oppfordringer fra oss er å sørge for høy grad av brukerinvolvering og å prioritere utvikling av felleskomponenter i Altinn fremfor separate etatsløsninger. Vi understreket også viktigheten av å utrede regelverksforenklinger og systemutvikling parallelt, i tillegg til å gi innspill om å knytte opp roller eller fullmakter (eks. bankfullmakt) hos arbeidsgiver til personlig e-identitet.

Peer Veiby gjestet Regnskap Norge-podden

Da vi testet stemmesystemet under generalforsamlingen, spurte styreleder Peer Veiby om dere har hørt Regnskap Norge-podden.

Denne uken slapp vi en ny episode, hvor nettopp Peer var gjest i studio. Peer og jeg snakker om regnskapsbransjen nå og fremover.

Regnskap Norge i media og påvirkningsarbeid

I siste utgave av Finansavisens R-magasin, stilte Peer Veiby og jeg – med en oppfordring til bransjen om å ta enda mer eierskap til IT og -systemene, og at det må implementeres som en større del av virksomheten. Det krever eierskap og kompetanse. Regnskapsførerne er nærmest kunden, og kjenner behovene godt. Og kunne rådgi om regnskapssystem bør derfor være en naturlig del av leveransen.

Regnskap Norge uttaler oss også i R i forbindelse med Vismas oppkjøp av systemleverandører og komplisert lovverk. I Regnskap Norge jobber vi kontinuerlig med å følge bransjeutviklingen og gi innspill og tilbakemeldinger til myndighetene. Når vi får gjennomslag, og resultatet av arbeidet blir synlig, ligger det mye tid og innsats bak. Når det gjelder lovarbeid kan det være snakk om år.

Vårt viktigste mål er å ivareta dere medlemmers interesser!

Hilsen

Christine