Top
GP Økonomi / Medlemsaktuelt  / Vil du bli Northugs nye regnskapsfører?

Vil du bli Northugs nye regnskapsfører?

Om omdømmebygging og hver enkelts bidrag.

19.08.20

Skrevet av  Christine Lundberg Larsen, Regnskap Norge

Del

Foto: Tor Atle Kleven/Wikimedia (under Creative Commons-lisens)

Med Northugs sportsbrillesatsing, og mannen selv som frontfigur, har veien etter langrennskarrieren tilsynelatende vært suksessfylt, og for en tid tilbake søkte merkevaren Northug en regnskapsfører til vinnerlaget.

Mange ble skuffet da Petter nylig ble tatt for å råkjøre i påvirket tilstand. Kulturminister Abid Raja hevdet at Petter Northug «svekker idrettens omdømme». Påstanden er omstridt.

Northug er en egen merkevare. Det er klart at hans handlinger får følger for omdømmet. Hvordan påvirker det han gjør din oppfatning? Og hvordan er Petter Northug og hans handlinger relevant for deg som regnskapsfører og regnskapsbransjen?

Hva er omdømme?

Det er mennesker som utgjør bedrifter, skaper en kultur sammen og bygger virksomheters omdømme. Omdømme er summen av andres oppfatning av virksomheter, merkevarer og personer. Og oppfatninger dannes av den enkeltes inntrykk og erfaringer.

Det betyr noe hva andre tenker og mener om deg: Det påvirker beslutningene knyttet til dine leveranser og din virksomhets leveranser. Hvordan du opptrer overfor kundene former deres oppfatning av deg og virksomheten du representerer.

Hele Norges økonomisjef

Det er oppfatningen vi ønsker at næringslivet og myndighetene skal ha om hva regnskapsbransjen er og står for. «Hele Norges økonomisjef» sier noe om det vi leverer som bransje, og vår betydning for næringslivet og samfunnet.

Du som regnskapsfører er med på å påvirke din bedrifts omdømme, men også regnskapsbransjens omdømme. Kanskje ikke i samme grad som Northug er i stand til med sin status som idrettshelt og kjendis – men du er med på å gi dine kunder et referansegrunnlag for hva de mener om bransjen generelt; om kompetansen, samarbeidsevnen og hvor nyttige regnskapsførere er.

Andres oppfatning av deg som regnskapsfører og rådgiver er med på å supplere deres helhetsinntrykk, fordi du representerer bransjen: Du er en ambassadør.

Det betyr også at hvordan andre regnskapsførere handler påvirker hva andre mener om deg, fordi vi ofte generaliserer for å finne svar. Vi generaliserer for å danne oss meninger, og det vi bygger meningene ut fra er erfaringsgrunnlaget vi har.

Du er en påvirker!

Du er i høyeste grad med på å påvirke din bedrifts omdømme. Du er også med på å påvirke regnskapsbransjens omdømme.

Neste gang du er i møte med eksisterende kunder, nye kunder, samarbeidspartnere eller leverandører; hvilket inntrykk etterlater du deg og hvilket inntrykk ønsker du at de skal sitte igjen med? Er det samsvar mellom disse? Hva slags omdømme er du med på å skape for din bedrift?

Vi er alle med på å påvirke. Enten vi vil eller ikke. Enten vi er det bevisst eller ikke.

Det kan lønne seg å tenke før man kjører i vei – for å reflektere over om det man sannsynligvis oppnår er i tråd med det man ønsker.