Nye krav til innrapportering av årsregnskapsopplysninger til Regnskapsregisteret
Fra 1. mai 2021 må alle som benytter noteoppsettet for små foretak rapportere noen noteopplysninger i skjema. For at årsregnskapet skal være komplett bør noteopplysningene sendes inn som filvedlegg i tillegg.
25.03.21
Skrevet av
Kjersti Skotvold, Regnskap Norge
Brukere som sender inn årsregnskapsopplysninger gjennom et årsoppgjørssystem/regnskapssystem vil systemleverandørene tilrettelegge innsendingen slik at det nye kravet oppfylles.
Den gamle versjonen av skjema RR-0002 er tilgjengelig fram til 30. april. Frem til denne datoen er det er mulig å levere skjemaet uten at noter er innarbeidet.
Følgende noteopplysninger skal fylles ut for alle små foretak (nr 4 og 5 kun hvis aktuelt):
- Ytelser til ledende personer (kan besvares med «Nei» eller beløp i minst en post)
- Antall årsverk (inntil to desimaler). Det kan besvares med 0. Det er ikke krav om å spesifisere beløp
- Lån og sikkerhetsstillelse til ledende personer (kan være «Nei» eller beløp/tekst i minst en post).
- Aksje- og aksjeeieropplysninger (pliktig for aksjeselskap).
- Konsern, datterselskap og tilknyttet selskap (pliktig for morselskap).
Ved bestilling av årsregnskap gjennom Regnskapsregisteret mottar kunden både notene som er rapportert i skjema og notesettet i pdf.
Det er ikke tilsvarende krav om å legge inn noen noter i skjema for regnskapspliktige som bruker et annet skjema enn RR-0002 for innsendelse av årsregnskap. Dette er være for eksempel bank og forsikring.