Top
GP Økonomi / Innlegg fra GP Økonomi  / Slik starter du eget firma: En 5-punkts fremgangsmåte
Hvordan starte egen bedrift: 5 steg på veien.

Slik starter du eget firma: En 5-punkts fremgangsmåte

Hvordan starte egen bedrift: 5 steg på veien.

Å bestemme seg for å starte selskap – enten for seg selv eller sammen med andre – kan for mange være en stor og alvorlig avgjørelse. Å bygge opp noe fra bunnen av, krever ofte mye av alt det som de fleste voksne mennesker føler de har for lite av fra før; Tid, energi og penger.

Du har sannsynligvis allerede snublet over både fantastiske suksesshistorier og skremmende statistikk angående det å starte business. Men når alt kommer til alt, er det kun én sannhet som gjelder; Den som intet våger, intet vinner.

Hvis du har en god idé, et nyttig produkt eller en etterspurt tjeneste å tilby, hvorfor ikke gi drømmen en sjanse?

 

Fem stopp på veien mot eget firma

Å starte firma er litt som å male stua i en ny farge: Det er skikkelig moro når den nye fargen endelig kan rulles på veggen, men for å få et godt resultat er det en del forarbeid som må gjøres.

I forlengelsen av denne sammenligningen kan en også se på det som at maling til tider kan være både uhorvelig kjedelig og ta mye lenger tid enn nødvendig. Men du avslutter jo ikke malejobben halvveis opp på veggen for det, gjør du vel?

Her er en 5-punkts fremgangsmåte for å sikre riktig forarbeid og best resultat når du skal starte firma:

 

1. Definer mål og planlegg ønsket fremdrift

Som regel når noen vil starte egen bedrift, er de motivert av noe – de har funnet en «driv». Det kan for eksempel være ønsket om å styre sin egen hverdag, et håp om økt inntekt, en god idé de ikke klarer å legge fra seg eller en lidenskap til et bestemt produkt eller en tjeneste. Det kan handle om vennskap og kjennskap, eller en mulighet som var for god til å avslå.

Det første som kan være lurt å gjøre når selskapet skal skapes, er å forme en visjon og en forretningsidé.
Ofte finnes det en indre visjon, som en av de nevnt ovenfor, og en ytre visjon. Den ytre visjonen bør være en beskrivelse av hva du ønsker å tilføre av verdi til menneskene som handler av deg.

For eksempel kan visjonen være å skape en bedre hverdag for en bestemt gruppe mennesker, mens forretningsideen dreier seg mer om hva som skal til for at visjonen skal oppnås (hvilken pris tjenesten/produktet skal ligge på, hvordan det skal markedsføres, selges og leveres, tilgjengelighet, størrelse på sortiment osv.).

I forretningsideen er det også lurt å tenke over hvor mye oppstarten av selskapet kommer til å koste, hvordan du skal finansiere det og hvor lang tid det vil ta før du kan forvente å se ønsket avkastning. Her bør også mål og delmål inkluderes, slik at det er mulig å definere hvordan en ligger an til å oppfylle visjonen til selskapet.

 

2. Gjør en markedsundersøkelse

Mange gründere starter opp i god tro om at ideen deres alene er så god at den vil håve inn millioner av kroner bare ved å spres på Facebook. Dessverre er det slik at de fleste nye kundemarkeder ofte er mye mindre enn først antatt.

Lag en oversikt over hvem som sannsynligvis vil komme til å kjøpe produktene og tjenestene til selskapet ditt. Hvor gamle er de? Hvordan ser økonomien deres ut? Er de mest opptatt av pris eller kvalitet? Kjøper de ut fra estetikk eller funksjonalitet? Har tilbudet ditt geografiske begrensninger? Hvilke kulturelle faktorer kan komme til å spille en rolle for salg? Hvem vil bli konkurrenter til firmaet du skal starte?

Når du har satt opp en teori rundt hvem de fremtidige kundene dine er, er det på tide å teste. Gjennomfør spørreundersøkelser, tilby en håndfull aktuelle mennesker prøve-eksempler av varen eller tjenesten hvis mulig, samle inn informasjon og mal deg et realistisk bilde av størrelsen på, og innholdet i, den potensielle kundegruppen din.

Ikke bare får du oversikt over hva du kan forvente av salg i selskapet ved å gjøre en slik undersøkelse, du danner også et meget godt grunnlag for å drive rett type markedsføring når den tid kommer.

 

3. Ta en realistisk vurdering rundt hva du vil klare selv,
og hva du trenger hjelp til.

Det er ingen hemmelighet at nyetablering av et selskap ofte krever at en ofrer ferie, fritid og familie-tid i en periode for å lykkes. Har du utholdenheten, støtten og de personlige egenskapene som trengs for å gjennomføre en slik oppstartsfase?

I tillegg til å få produsert produktene eller utført tjenestene firmaet skal tilby, er det som bedriftseier mye annet du må holde styr på. Oppgaver innen salg, markedsføring, administrasjon og regnskap er nødvendige oppgaver ikke alle har tenkt over på forhånd.

Disse oppgavene krever ikke bare tid, men også kunnskap.

Hvor mye kan du for eksempel egentlig om økonomiske lover, regler og metoder? Kanskje ser du at du trenger å samarbeide med flere personer for å få hjulene i gang, slik at enkeltmannsforetaket du hadde sett for deg ikke er helt optimalt likevel – eller du kan vurdere å leie inn konsulent-tjenester på de områdene du ikke har tiden eller kompetansen til å håndtere alene.

Test deg selv: Trenger du regnskapsfører?

 

4. Velg hva slags foretak du vil starte

Ut fra dine mål, fremdriftsplaner, behov av – og form for – hjelp og hvordan du ønsker å drive selskapet, er du nødt til å velge selskapstype.

De vanligste selskapstypene er disse:

  • Aksjeselskap
  • Enkeltpersonsforetak
  • Klubb, lag eller forening

Sjekk opp i juridiske spørsmål før du velger type, slik at du er sikker på at forholdet mellom drift og registrert selskapstype er riktig.

Hvis du er usikker på hvilken selskapstype du skal velge, kan det være lurt å ta en prat med en rådgiver.

 

Trenger du rådgivning i forbindelse med oppstart av selskap? Snakk med oss!

 

Hver enkelt foretakstype har litt forskjellige fremgangsmåter for opprettelse, men et godt sted å starte vil være hos Altinn.

 

5. Velg navn på selskapet og skisser profilering

Når du skal velge navn på firmaet ditt, må du først sjekke om navnet er ledig – altså at det ikke er likt som et annet navn registrert i Foretaksregisteret. Det gjør du enkelt på no.

Deretter må du blant annet passe på at:

  • Navnet inneholder minst tre bokstaver
  • Ikke er i strid med loven
  • Inneholder rett foretaksbetegnelse (for eksempel må et aksjeselskap ha med ordet «aksjeselskap» eller AS, mens enkeltmannsforetak må inneholde eierens navn)
  • Navnet ikke er villedende
  • Ikke provoserer unødig, for eksempel ved bruk av banneord

Les mer om valg av navn og fremgangsmåte for registrering på Altinn.

Når navnet er i boks, kan du begynne å planlegge profilering. Profileringen er firmaets personlighet og utseende; Det som gjør at folk kjenner det igjen. Inkludert i profileringen er den grafiske profilen med logo, fargevalg, ikoner og bilder – samt budskap, språkbruk, annonser, webside og måten du vil drive kundebehandling på.

 

Pust liv i bedriften

Når du har vært gjennom alt dette, er du eier av et selskap lagt opp for suksess. Gratulerer!

Det er nå den virkelige jobben begynner. Det skal budsjetteres, markedsføres, leveres, faktureres og investeres. For noen høres alt dette ut som en lek, mens andre kanskje kan bli litt svette i panna av å se så mange «fremmedord».

Heldigvis er læringskurven bratt når en starter selskap, og det er alltid hjelp å få. Det gjelder bare å finne den hjelpen som passer for deg!

 

GP Gruppen leverer det meste av tjenester nyetablerte bedrifter trenger innen IT, økonomi og markedsføring. Ta kontakt med oss, så hjelper vi deg med å sette opp en plan.