Top
GP Økonomi / Uncategorized @no  / Ansetter egen digitaliseringsleder: – GP skal bli enda mer digitale, og inviterer kundene med på reisen
Ronny Lindgård og Øystein Falch i GP Huset.

Ansetter egen digitaliseringsleder: – GP skal bli enda mer digitale, og inviterer kundene med på reisen

Når Ronny Lindgård går inn som digitaliseringsleder for GP-gruppen og deres kunder, er det med ett mål for øyet: Alt som kan automatiseres og digitaliseres, skal automatiseres og digitaliseres.

Digitalisering blir viktigere og viktigere, både for bedrifter og samfunn. En digital arbeidsmåte effektiviserer, gir bedre oversikt og en bedre arbeidsflyt med strukturerte systemer og digitale påminnelser.

– GP-Gruppen er gode på digitalisering, men nå ønsker vi å ta det et skritt videre. Som senter for verdiskapning og digitalisering, skal vi være klart i forkant med å hjelpe våre kunder til å ta digitale verktøy enda bedre i bruk, sier Øystein Falch, administrerende direktør i GP-Gruppen.

Brobygger mellom IT og sluttbruker

Diskusjoner rundt digitalisering blir ofte veldig tekniske. Ikke alle kunder forstår dette fagspråket. GPs nye oversetter – eller brobygger om du vil – mellom IT og sluttbruker, heter Ronny Lindgård. Han trer inn som digitaliseringsleder på gruppenivå og skal også hjelpe kunder av GP-Gruppens selskaper på veien mot en heldigitalisert arbeidshverdag.

– Det er noe som ofte går igjen hos flere bedrifter: Vi tror vi er ganske digitale, men så har vi så mye å gå på. Måten vi bruker Outlook, Excel og andre IT-verktøy på. Hvordan vi jobber. Ja, på nesten alle områder finnes det forbedringspotensialer, sier Ronny Lindgård.

 

Ronny Lindgård profilbilde.
Ronny Lindgård, digitaliseringsleder for GP-Gruppen.

 

Bare et par måneder inn i den nye stillingen hos GP-Gruppen, er Ronny allerede godt i gang med å endre rutiner og innføre nye metoder. GP Digital var først i køen, og har allerede gjennomført sitt første digitale styremøte gjennom sin nyanskaffede styreportal. Alt som kan automatiseres og digitaliseres, skal automatiseres og digitaliseres.

I vakuumet mellom koding og mandagsmøter

Ronny (45) er utdannet siviløkonom og har tidligere jobbet som økonomirådgiver i DNB og ved Høgskolen i Østfold.

– Jeg tok underveis et par steg mot digitalisering og trivdes veldig godt med det. Det er et vakuum mellom IT-delen som dreier seg om utvikling, programmering og koding, og forretningssiden. Et sted inne i det vakuumet jobber jeg.

I det seneste har Ronny jobbet med mål- og resultatstyring, med ansvar for utvikling av et digitalt styringsverktøy, i Fredrikstad kommune. Han er godt vane med å implementere og bruke digitale verktøy for å følge opp at riktige mål blir satt og fulgt opp, samt sikre at alle drar i samme retning.

– Å ha Ronny på laget, stiller oss i posisjon til å videreutvikle oss og hjelpe kundene våre enda mer enn vi har gjort hittil, sier adm.dir. Øystein Falch.